Nienależyte wykonanie pracy – obciążenie pracownika

Część z nas prowadzi własną działalność gospodarczą, co nie pozwala nam  nigdy zejść z najwyższych obrotów. Bycie szefem to niezwykle odpowiedzialne zadanie, ale twarde babki, takie jak Alicja, która ostatnio pisała do mnie ze swoim problemem, kochają  wyzwania.

Alicja prowadzi atelier krawieckie, w którym zatrudnia 4 dziewczyny. Interes idzie nieźle, ale ostatnio jedna z pracownic, Dagmara, zepsuła ważne zlecenie. Do przeróbki poszła suknia ślubna, ale pomimo pobrania wymiarów od panny młodej oraz ich dokładnego udokumentowania, efekt finalny był fatalny! Niedoszła panna młoda była wściekła, a Alicja zupełnie jej się nie dziwi!W związku z tym, że ta pracownica już wcześniej potrafiła zepsuć projekt przez swoją niestaranność i niedbalstwo, chociaż same umiejętności ma naprawdę duże, Alicja zastanawia się czy może jakkolwiek ukarać pracownicę, chociażby finansowo, tak żeby odczuła wagę swoich błędów, a jednocześnie by było to zgodne z literą prawa oraz moralnie uzasadnione.

Spieszę z odpowiedzią, że Alicja w takiej sytuacji ma jak najbardziej po swojej stronie prawne instrumenty, o których wielu przedsiębiorców nie wie!

OBOWIĄZKI PRACOWNIKA:

Pracownik obowiązany jest do wykonania pracy w sposób sumienny i staranny. W przypadku, który miał miejsce w zakładzie pracy Alicji, jej pracownica obowiązana była do starannego zaplanowania czynności związanych z przerobieniem sukni ślubnej oraz dołożenia staranności przy wykonaniu usługi.

Pracownica Alicji zebrała wymiary od przyszłej panny młodej w obecności innej krawcowej. Obie posiadają duże doświadczenie zawodowe, a zebrane wymiary oraz założone wymiary sukni określiły w projekcie. Efekt końcowy, za który odpowiedzialna była tylko Dagmara, był jednak nie do przyjęcia. Panna młoda zabrała suknię i co oczywiste nie zapłaciła za usługę. Alicja może w takiej sytuacji zmniejszyć wynagrodzenie Dagmary! Powinna ją o tym jednak uprzedzić  przed obniżeniem wynagrodzenia, jednocześnie jednak musi zdawać sobię sprawę, że Dagmara może wytoczyć przeciwko niej pozew do sądu cywilnego o zapłatę pełnego wynagrodzenia.

W przypadku takiego pozwu, to na Alicji będzie ciężar wykazania winy Dagmary!

Warto zatem nałożyć na pracowników obowiązek dokumentowania pracy oraz jej efektów, aby w razie takiego sporu móc wykazać, że rzeczywiście doszło do niestarannego, wadliwego wykonania usługi bądź produktu.

Jednocześnie wina pracownicy nie zostanie wykazana, jeśli ta udowodni, że  na przykład była przemęczona lub że konsultowała postępy nad swoją pracą z kierownikiem.

 OBNIŻENIE WYNAGRODZENIA PRACOWNIKA:

Obniżenie wynagrodzenia na podstawie zawinionego i wadliwego wykonania pracy nie jest uzależnione od poniesienia szkody przez pracodawcę.

Pamiętajcie jednak, że obniżenie wynagrodzenia musi mieć charakter adekwatny do zakresu i ilości obowiązków niedopełnionych tudzież niewykonanych należycie.

Wykazanie wadliwego wykonania, zawinionej niedbałości spoczywa oczywiście na Alicji w sytuacji opisanej wyżej. Zatem Alicja musi wykazać, że pomiędzy zawinionym działaniem pracownicy, a wystąpieniem wadliwego wykonania usługi, istnieje związek na zasadzie przyczyna-skutek.

Gdyby jednak rozdrażniona panna młoda nie zabrała źle przerobionej sukni ślubnej, Alicja mogłaby żądać poprawnego wykonania usługi. Gdyby Dagmara poprawiła swoje błędy, przysługiwałoby jej normalne wynagrodzenie, nie mogłaby się domagać także dodatkowych pieniędzy, za czas pracy poświęcony na naprawianie efektów swojej niedbałości.

JAK MOŻE POSTĄPIĆ PRACODAWCA:

Zatem decydując się na taki krok w stosunku do pracowników, pracodawca musi po pierwsze zawiadomić o zamiarze ograniczenia wynagrodzenia pracownika przed tym jak to zrobi.

Po drugie powinien umieć, w razie ewentualnego sporu sądowego, wykazać wadliwe wykonanie produktu lub obsługi, ale tylko zawinione! Zawinione, czyli wynikające z działania pracownika, niestarannego i niesumiennego.

Wreszcie, po trzecie, zastosowanie wspomnianego wyżej artykułu nie ma wpływu na możliwość żądania odszkodowania od pracownika, jeśli ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, które ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Zastosowanie tej regulacji miałoby miejsce na przykład, gdyby Dagmara nieodpowiedzialnie posługując się sprzętem krawieckim, z własnej winy zniszczałby maszynę do szycia. Jednak o tym może przy innej okazji 🙂

Mam nadzieję, że wiedza ta nie będzie Wam się często przydawała w codziennym życiu, a artykuł  pozostanie ciekawostką, choć w przypadku Alicji wydaje się, że nie ma innego wyjścia, by zdyscyplinować pracownicę.

Dużo uśmiechu na te pochmurne dni, trzymajcie się ciepło! 🙂

Jeśli masz wątpliwości natury prawnej zadzwoń – 533 475 835 lub napisz do nas: sekretariat@kprawnamp.pl. Zachęcam do kontaktu i pozdrawiam Was gorąco!